IDD-richtlijn
In 2014 werden de MiFID-gedragsregels toepasselijk verklaard op de verzekeringssector. De IDD-richtlijn, zoals omgezet in de wet van 6 december 2018 (hierna “IDD-wet”, bouwt hierop verder en legt verder uit welke gedragsregels en informatieverplichtingen de verzekeringsdistributeurs moeten naleven.
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van deze regels en deelt u in dit verband volgende informatie mee:
1. Concordia
Concordia is een onafhankelijk verzekeringsmakelaar. Concordia is ingeschreven onder het nummer 22714 A in de categorie « verzekeringsmakelaar » van het register der verzekeringsbemiddelaars gehouden door de FSMA, waarvan de zetel zich bevindt op de Congresstraat nr 12-14 te 1000 Brussel. U kunt de website www.fsma.be consulteren.
2. Communicatie
U kunt met Concordia per e-mail, per brief, telefonisch, via onze website, per fax of een afspraak in onze burelen communiceren. Door de opgave van uw e-mailadres als communicatiemiddel aanvaardt u dat Concordia u alle brieven, informatie en documenten via elektronische weg kan bezorgen of via haar website ter beschikking kan stellen. U kunt met Concordia communiceren in het Nederlands, Frans of Engels. U kan steeds aangeven in welke van deze talen de communicatie dient te gebeuren. U kan uw voorkeurtaal te allen tijden wijzigen.
3. Werkwijze
3.1. Verzekeringsbemiddeling
Als verzekeringsmakelaar zijn wij gespecialiseerd in het adviseren over en het aanbieden en beheren van verzekeringsovereenkomsten. Hiervoor verrichten wij het voorbereidend werk tot het sluiten van de verzekeringsovereenkomsten en assisteren wij bij hun beheer en uitvoering, met inbegrip van schadeaangiftes. Op basis van de informatie die u ons geeft, werken wij een optimale oplossing voor u uit. Daarom is het belangrijk dat u ons op voorhand nauwkeurig informeert over alle bekende omstandigheden en wensen die redelijkerwijze beschouwd moeten worden als gegevens die een invloed uitoefenen op het voorstel dat wij u zullen doen. Wij adviseren altijd op basis van een onpartijdige analyse. Onze analyse is m.a.w. gebaseerd op een toereikend aantal op de verzekeringsmarkt verkrijgbare verzekeringsoplossingen die beantwoorden aan uw verlangens en behoeften. Door de verzekeringsovereenkomst te sluiten erkent u dat ons advies rekening houdt met uw verlangens en behoeften en dat u gewezen werd op de draagwijdte en beperkingen van het verzekeringsproduct dat u hebt gekozen.
3.2. Verzekeringstakken
Polisvoorwaarden cfr. Sector Catalog
3.2.1. Groep van activiteiten “niet-leven”
- Ongevallen.
- Ongevallen behalve arbeidsongevallen: forfaitaire uitkeringen; schadeloosstellingen; combinaties daarvan; vervoerde personen.
- Arbeidsongevallen.
- Ziekte: forfaitaire uitkeringen; schadeloosstellingen; combinaties daarvan; afhankelijkheidsverzekering.
- Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel: alle schade toegebracht aan motorrijtuigen en voertuigen zonder motor.
- Casco rollend spoorwegmateriaal: alle schade die eraan toegebracht wordt.
- Luchtvaartuigcasco: alle schade die eraan toegebracht wordt.
- Casco zee- en binnenschepen: alle schade toegebracht aan binnenschepen; schepen voor de vaart op meren; zeeschepen.
- Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen: alle schade toegebracht aan vervoerde goederen of bagage, ongeacht de aard van het vervoermiddel.
- Brand en natuurevenementen: alle schade toegebracht aan goederen (met uitzondering van de goederen welke onder de sub 3, 4, 5, 6 en 7 bedoelde takken zijn begrepen), wanneer die zijn veroorzaakt door brand; ontploffing; storm; natuurevenementen, met uitzondering van hagel en vorst; kernenergie en aardverzakking.
- Andere schade aan goederen: alle schade toegebracht aan goederen (met uitzondering van de goederen welke onder sub 3, 4, 5, 6 en 7 bedoelde takken zijn begrepen), wanneer die schade veroorzaakt is door hagel of vorst, alsmede door alle overige niet reeds sub 8 begrepen evenementen, zoals diefstal.
- B.A. motorrijtuigen: Elke aansprakelijkheid die het gevolg is van het gebruik van motorrijtuigen.
- Verplichte verzekering der burgerrechtelijke aansprakelijkheid inzake motorrijtuigen.
- Verzekering aansprakelijkheid van de vervoerder.
- B.A. luchtvaartuigen: Elke aansprakelijkheid die het gevolg is van het gebruik van luchtvaartuigen (met inbegrip van de aansprakelijkheid van de vervoerder).
- B.A. zee- en binnenschepen: Elke aansprakelijkheid die het gevolg is van het gebruik van zee- en binnenschepen (met inbegrip van de aansprakelijkheid van de vervoerder).
- Algemene B.A.: alle overige niet reeds onder de nrs. 10, 11 en 12 vermelde vormen van aansprakelijkheid.
- Krediet: algemene insolventie; exportkrediet; verkoop op afbetaling; hypothecair krediet; landbouwkrediet.
- Borgtocht: directe borgtocht; indirecte borgtocht.
- Diverse geldelijke verliezen: risico van gebrek aan werk; (algemeen) tekort aan ontvangsten; slecht weer; winstderving; doorlopende hoge algemene kosten; onvoorziene bedrijfsuitgaven; verlies van verkoopwaarde; huur- of inkomstenderving; andere indirecte bedrijfsverliezen dan bovengenoemde; niet met een bedrijf samenhangende geldelijke verliezen; overige geldelijke verliezen.
- Rechtsbijstand.
- Hulpverlening: hulpverlening aan in moeilijkheden verkerende personen die op reis zijn of zich buiten hun woonplaats of vaste verblijfplaats bevinden; hulpverlening onder andere omstandigheden.
3.2.1. Groep van activiteiten “niet-leven”
- Levensverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschats- en geboorteverzekeringen.
- Bruidsschats- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen.
- Levens-, bruidsschats- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen.
- De in Ierland en het Verenigd Koninkrijk bestaande verzekering genaamd “permanent health insurance” (niet opzegbare ziekteverzekering van lange duur).
- Tontineverrichtingen.
- Kapitalisatieverrichtingen.
- Beheer van collectieve pensioenfondsen.
- De verrichtingen zoals bedoeld in boek IV, titel 4, hoofdstuk I van de Franse “Code des assurances”.
- De in de wetgeving op de sociale verzekering omschreven en bedoelde verrichtingen in verband met de duur van het leven van de mens, voor zover deze in overeenstemming zijn met de wetgeving van een Europese Lidstaat, en door verzekeringsondernemingen voor eigen risico worden verricht of beheerd.
Meer informatie over onze diensten in het algemeen en de verschillende soorten polissen waarvoor wij bemiddelen, vindt u onder de rubriek ‘home’. Die informatie heeft enkel een informatieve waarde en is geen samenvatting van alle geldende dekkingsvoorwaarden. Als verzekeringsmakelaar werken wij met verschillende maatschappijen samen. Elke maatschappij heeft echter haar eigen algemene en bijzondere polisvoorwaarden. Om te beslissen welke verzekeringsdekkingen best op uw behoeftes aansluiten, is een volledige studie nodig. Indien nodig onderhandelen wij met de verzekeraar polisvoorwaarden op maat.
4. Informatie over het belangenconflictenbeleid
De AssurMiFID-gedragsregels leggen Concordia op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe Concordia hieraan invulling geeft.
4.1. Wetgevend kader
Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID -gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft. Overeenkomstig deze gedragsregels is Concordia gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling. De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door Concordia geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
4.2. Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft Concordia in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in Concordia geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) Concordia en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van Concordia en haar eventuele groepsstructuur. Bij de beoordeling van mogelijke belangenconflicten heeft Concordia de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad.
Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt
- Situaties waarbij Concordia een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend
- Situaties waarbij Concordia een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling
- Situaties waarbij Concordia deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en)
- Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten) van de stemrechten of van het kapitaal van Concordia.
4.3. Welke maatregelen neemt Concordia?
Concordia neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert.
Het gaat onder meer om: een interne instructienota; een aangepast verloningsbeleid; een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten; een beleid dat het recht voorbehoudt van Concordia om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant; een regeling inzake het ontvangen van voordelen; een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van Concordia aangepast en/of geactualiseerd worden.
4.4. Wat is de procedure?
Indien een mogelijk belangenconflict geïdentificeerd werd, zal volgende procedure worden gevolgd:
4.5. Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door Concordia over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.
5. Vergoeding
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van Concordia bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door Concordia. Voor meer informatie, contacteer Concordia. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant.
6. Vragen en problemen?
Voor al uw vragen en problemen kunt u in eerste instantie terecht bij ons.
- Adres: Concordia NV, Sassevaartstraat 46 / 301, 9000 Gent
- Email: info@concordia.be
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsman van de verzekeringen
- Adres: de Meeûssquare 35, 1000 Brussel
- Email: info@ombudsman.as
- Website: www.ombudsman.as
- Telefoon: + 32 2 547 58 71
- Fax: + 32 2 547 59 75
Disclaimer
Het zich toegang verschaffen tot en het gebruiken van deze site, betekent dat de gebruiker kennis heeft genomen van onderstaande voorwaarden, deze te begrijpen, daarmee in te stemmen en daaraan gebonden te zijn:
Informatie op deze website
Concordia N.V. besteedt de uiterste zorg aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de gegevens op deze website. Onjuistheden en onvolledigheden in de getoonde gegevens kunnen echter voorkomen. Concordia wijst iedere vorm van aansprakelijkheid van de hand voor onvolkomenheden dan wel onjuistheden in de op of via deze site weergegeven informatie. Concordia behoudt zich het recht voor de inhoud van de informatie op de website te wijzigen. De informatie die verstrekt wordt op deze website is van algemene aard, bedoeld om een ieder te informeren over Concordia en over de door haar ontplooide activiteiten en is uitdrukkelijk niet bedoeld als een persoonlijk advies in de zin van de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Functioneren van deze website
Concordia garandeert niet de foutloze werking of ononderbroken toegankelijkheid van deze website of de door haar langs elektronische weg aangeboden diensten. Concordia is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden in de aangeboden informatie en diensten, noch voor schade die het gevolg is van problemen veroorzaakt door, of inherent aan het verspreiden van informatie via het internet, zoals storingen of onderbrekingen van of fouten of vertragingen in het verstrekken van informatie door Concordia of door u aan Concordia middels deze website of anderszins langs elektronische weg.
Verwijzingen en hyperlinks
Verwijzingen naar of hyperlinks met andere websites dienen alleen ter informatie van de gebruiker. Concordia aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van internetsites waarnaar of waarvan met een hyperlink of anderszins wordt verwezen. Concordia behoudt zich het recht voor om iedere link of een desbetreffend programma op enig moment te beëindigen.
Intellectuele eigendomsrechten
De intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze site berusten bij Concordia of haar licentiegevers. Het is de gebruiker van deze site niet toegestaan de inhoud van de site te wijzigen, te verkopen, in licentie te geven, geheel of gedeeltelijk te verveelvoudigen en/of openbaar te maken, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Concordia.
Virussen
Concordia garandeert niet dat de informatie, software dan wel verwijzingen of hyperlinks die via deze website toegankelijk zijn, vrij zijn van virussen of vergelijkbare schadelijke componenten.
Remuneratiebeleid
Ons kantoor zet zich loyaal, billijk en professioneel in voor de belangen van haar klanten.
Het remuneratiebeleid van het personeel van ons kantoor of elke andere verbonden persoon (bv. een subagent) leeft deze verplichting na. Er wordt geen enkele regeling getroffen op het gebied van beloning, op het gebied van verkoopdoelen of anderszins, die hemzelf of zijn werknemers ertoe kan aanzetten een klant een bepaald verzekeringsproduct aan te bevelen, terwijl de verzekeringsdistributeur een ander verzekeringsproduct zou kunnen aanbieden dat beter aan de behoeften van de desbetreffende klant zou voldoen. In dit kader heeft ons kantoor het hierna volgend remuneratiebeleid geïmplementeerd:
1. Vergoeding
Ons kantoor werkt met vaste en variabele verloningen. Indien ons kantoor een variabele verloning toekent ziet ons kantoor erop toe dat:
- De variabele vergoeding geen afbreuk doet aan de belangen van de klanten;
- De variabele vergoeding een beperkt deel zal uitmaken van de totale vergoeding;
- De variabele vergoeding niet wordt berekend op basis van de realisatie van de verkoop van welbepaalde producten, maar op basis van de totaliteit van de prestaties;
- Kwalitatieve criteria zoals de naleving van de gedragsregels, de kwaliteit van de dienstverlening en/of de klanttevredenheid worden gerespecteerd;
Wanneer blijkt dat de belangen van de klant niet werden gerespecteerd, wordt de variabele vergoeding teruggevorderd en worden de nodige maatregelen genomen ten aanzien van de betrokken persoon.
2. Incentives (niet- geldelijke voordelen)
Onder de hiernavolgende strikte voorwaarden kan ons kantoor gebruik maken van incentives:
De incentive doet geen afbreuk aan de belangen van de klanten;
- De incentive is niet verbonden aan één welbepaald product of een beperkt gamma van producten (product van de maand is verboden);
- De waarde van de incentive is beperkt en redelijk;
- De periode die in overweging wordt genomen voor de toekenning van de incentive is voldoende lang;
Wanneer blijkt dat de belangen van de klant niet werden gerespecteerd, wordt de incentive of, in gebeurlijk geval, de waarde ervan, onmiddellijk teruggegeven en worden de geijkte maatregelen genomen tegenover de betrokken persoon.
3. Commerciele doelstellingen
Ons kantoor stelt geen commerciële doelstellingen vast.
Duurzaamheidsbeleid
1. Gedragslijnen betreffende duurzaamheidsrisco’s
Conform de Verordening betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiële dienstensector (‘SFDR’ – Sustainable Financial Disclosure Regulation) houdt ons kantoor bij advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent rekening met duurzaamheidsrisico’s, voor zover deze informatie ter beschikking wordt gesteld door de verzekeringsmaatschappij.
De SFDR heeft duurzaamheidsrisico’s gedefinieerd als ‘een gebeurtenis of omstandigheid op ecologisch (E), sociaal (S) of governancegebied (G) die, indien ze zich voordoet, een werkelijk of mogelijk wezenlijk negatief effect op de waarde van de belegging kan veroorzaken’.
In het kader van advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent zet het remuneratiebeleid, van toepassing in ons kantoor, niet aan tot het nemen van buitensporige risico’s in verband met duurzaamheidsrisico’s.
2. Ongunstige effect op duurzaamheidsfactoren
De SFDR heeft duurzaamheidsfactoren gedefinieerd als ‘ecologische, sociale en werkgelegenheidszaken, eerbiediging van de mensenrechten, en bestrijding van corruptie en van omkoping’.
Het wettelijk kader met betrekking tot duurzaamheidsfactoren en ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren is momenteel niet volledig en zal de komende maanden en jaren dus evolueren.
Ons kantoor neemt daarom de ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren momenteel niet in aanmerking in haar verzekeringsadvies voor verzekeringen met een beleggingscomponent.
Ons kantoor zal dit beleid herzien, naarmate het wettelijk kader verder wordt uitgewerkt.
Algemene voorwaarden
- De NV Concordia is een naar Belgisch recht opgerichte naamloze vennootschap, met maatschappelijke zetel te 9000 Gent, Sassevaartstraat 46/301, ingeschreven in de Kruispuntbank van de Ondernemingen (KBO) onder het nr. 391.205 en geregistreerd bij de FSMA onder het nummer 022714. Concordia Risk Management & Benefits is een handelsbenaming van Concordia.Concordia heeft de hoedanigheid van onafhankelijke verzekeringsmakelaar en de activiteit van bemiddeling in verzekeringen maakt haar hoofdactiviteit uit. Daarnaast levert Concordia op occasionele basis andere diensten van adviesverlening.
- Deze Algemene Voorwaarden zijn toepasselijk op alle diensten die Concordia aan haar cliënteel levert, op heden en in de toekomst, behoudens wijzigingen eraan. Wanneer een klant beroep doet op de diensten van Concordia, wordt hij geacht de Algemene Voorwaarden van Concordia te kennen en ze zonder voorbehoud te aanvaarden. Ook de rechtsopvolgers van de klant, te welken titel ook, zijn gehouden de Algemene Voorwaarden na te leven. De Algemene Voorwaarden zijn te allen tijde raadpleegbaar op de website van Concordia (concordia.be/algemene-voorwaarden). Eventuele strijdige Algemene Voorwaarden van de klant zullen enkel toepasselijk zijn mits uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke aanvaarding ervan door Concordia. Zonder deze aanvaarding zullen de Algemene Voorwaarden van Concordia steeds voorrang hebben op alle Algemene of Bijzondere Voorwaarden van de klant, of op welke bedingen ook van de klant. De Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op alle bijzondere overeenkomsten die Concordia sluit met een klant. In geval van twijfel over de interpretatie van een clausule van de Algemene Voorwaarden, zal, in afwijking van artikel 1162 van het Burgerlijk Wetboek, de overeenkomst steeds in de meest gunstige zin voor Concordia worden uitgelegd. Op deze Algemene Voorwaarden zullen zich ook die natuurlijke of rechtspersonen beroepen die direct of indirect aan Concordia zijn verbonden en op enigerlei wijze bij de dienstverlening van Concordia aan haar cliënteel zijn betrokken.
- Ingeval de contractuele afspraken tussen Concordia en de klant zijn vervat in een schriftelijke overeenkomst, heeft enkel de Nederlandse tekst van de overeenkomst bindende kracht, en eventuele vertalingen zijn enkel te beschouwen als vrije tekst, zonder interpretatieve waarde.
- Facturen of betalingsberichten uitgaande van Concordia zijn betaalbaar binnen de dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum of datum van het betalingsbericht. Vanaf de vervaldag van de factuur of betalingsbericht is, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, intrest verschuldigd aan de wettelijke intrestvoet + 1 % (of, indien toepasselijk, de intrestvoet conform de Wet op de Betalingsachterstand) en een vergoeding van invorderingskosten gelijk aan 10 % van de hoofdsom, onverminderd het recht van Concordia om de werkelijk geleden schade en/of invorderingskosten te vorderen indien deze hoger zijn, met inbegrip van de onrechtstreekse schade die Concordia heeft geleden. Concordia is gerechtigd om het bedrag van haar onbetwiste, of het naar redelijkheid minstens onbetwistbare bedrag van haar openstaande vorderingen te imputeren op de eventuele schadeloosstellingen, vergoedingen of sommen, van welke aard ook, die zij namens de klant ontvangt en gehouden is aan de klant door te storten.
- Bij de verwerking van persoonsgegevens neemt Concordia de terzake geldende wettelijke bepalingen inzake bescherming van de persoonlijke levenssfeer in acht. Concordia verwerkt de gegevens van de klant, waaronder de NAW-gegevens, de polisgegevens en andere (persoonlijke) gegevens die noodzakelijk zijn voor het aangaan van de verzekeringspolis of het uitvoeren van andere diensten door Concordia. Deze informatie wordt opgeslagen in een of meer databanken. Concordia verwerkt de persoonsgegevens van de klant in overeenstemming met de Concordia Privacy Statement, waarvan de tekst is te consulteren op https://www.concordia.be/nl-be/gdpr-statement alsook op de zetel van Concordia.
- Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz.de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan. Voor onze diensten ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant. In voorkomend geval zal dit deel uitmaken van een afzonderlijke overeenkomst. Raadpleeg onze website voor meer informatie.
- Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “AssurMiFID-gedragsregels”, zoals bepaalt in de wet van 30 juli 2013 tot verstrekking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft. Meer informatie over de wijze waarop ons kantoor deze gedragsregels invulling geeft (waaronder een belangenconflictenbeleid en in voorkomend geval de aard, frequentie en het tijdschema van de rapporten), is terug te vinden op onze website.
- Overeenkomstig de wettelijke bepalingen, gebruikt ons kantoor in een aantal gevallen haar website voor bepaalde algemene informatieverstrekking aan haar klanten. Ons kantoor gaat ervan uit dat informatieverstrekking in deze vorm past in de context waarin wij met onze klanten zakendoen of gaan doen, als bewezen is dat u als klant regelmatig toegang heeft tot het internet. Het feit dat u als klant een e-mailadres opgeeft om met ons kantoor zaken te doen, geldt als bewijs dat u als klant regelmatig toegang heeft tot het internet.
- Voor onze dienstverlening is ons kantoor afhankelijk van de informatie die u ons verstrekt. Daarom is het belangrijk dat u als klant ons kantoor juiste en volledige informatie aanlevert bij aanvang en tijdens de looptijd van onze dienstverlening. Wanneer u ons kantoor onjuiste of onvolledige informatie bezorgt, kan ons kantoor niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen hiervan. In kader van onze dienstverlening zal u van ons kantoor diverse documenten ontvangen die u steeds aandachtig moet doornemen en waarvoor u ons kantoor ter beschikking staat voor eventuele toelichtingen en/of opmerkingen. Gelieve in ieder geval alle documenten steeds zelf te controleren en vast te stellen of deze opgesteld zijn in overeenstemming met uw verlangens en behoeften en ons alle onregelmatigheden te melden.
- Concordia verbindt er zich toe de informatie en/of gegevens van de klant waarvan zij krachtens artikel 5 van de Algemene Voorwaarden heeft kennisgenomen als strikt vertrouwelijk te behandelen en deze zonder toestemming van de klant niet aan derden te onthullen, behoudens rechterlijk bevel of bevel van overheidswege daartoe.
- De adviezen, opinies, geschriften enz. uitgaande van Concordia zijn beschermd door het intellectuele eigendomsrecht en mogen in geen geval gebruikt of gereproduceerd worden zonder de uitdrukkelijke schriftelijke en voorafgaande toestemming van Concordia. Elk advies dat door Concordia wordt gegeven dient enkel en alleen voor de klant en wordt uitsluitend gegeven in het kader van het desbetreffende dossier van de klant. Het mag niet zonder schriftelijke toestemming van Concordia worden bekendgemaakt aan derden, tenzij, indien nodig, aan andere professionele raadgevers van Concordia, maar zonder enige verplichting of aansprakelijkheid van Concordia jegens hen.
- Eventuele klachten betreffende het factuurbedrag of het bedrag van het betalingsbericht of betreffende de door Concordia verleende diensten, dienen te worden geformuleerd binnen de 7 dagen na ontvangst van de factuur of het betalingsbericht, of, indien de dienst nog niet het voorwerp uitmaakt van een factuur, binnen de 7 dagen te rekenen vanaf het ontstaan van het feit dat aanleiding heeft gegeven tot de klacht, of, in voorkomend geval, vanaf de dag waarop de klant van dit feit redelijkerwijze hoorde kennis te nemen. In ieder geval vervalt enige vordering tot schadevergoeding jegens Concordia indien de vordering niet schriftelijk, binnen het jaar volgend op het feit dat aanleiding heeft gegeven tot deze vordering, ter kennis is gebracht van Concordia. Ons kantoor doet haar uiterste best om u als klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. U kan steeds bij ons kantoor terecht voor uw vragen en problemen. Mocht u een klacht over onze dienstverlening hebben die wij niet in onderling overleg kunnen oplossen overeenkomstig art 8,1e lid van de hiernagenoemde algemene voorwaarden, kan u steeds terecht bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.58.71 – fax. 02/547.59.75 – info@ombudsman-insurance.be – ombudsman-insurance.be
- Concordia is bij haar dienstverlening enkel gehouden tot middelenverbintenissen, behoudens uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijk overeengekomen afwijking. Concordia is derhalve niet gehouden een bepaald resultaat te waarborgen en kan dienaangaande niet aansprakelijk worden gesteld door de klant. In het algemeen kan de aansprakelijkheid van Concordia niet door de klant worden ingeroepen, dan voor bewezen opzettelijke of grove fout. Concordia controleert de solvabiliteit van de verzekeraars bij de plaatsing en de verlenging van de verzekeringen, doch is niet aansprakelijk indien achteraf een verzekeraar insolvabel blijkt te zijn of wordt. Concordia is bovendien niet aansprakelijk voor schade die de Opdrachtgever lijdt door een verkeerde berekening of (in)schatting van de premie en wettelijke heffingen die van toepassing zijn op de verzekering. Concordia is bovendien niet aansprakelijk voor de gevolgen van het verstrekken van onvolledige of onjuiste informatie door de Opdrachtgever. Voor zover Concordia, louter uit commerciële overweging en zonder gehouden te zijn tot enige contractuele verplichting, een bepaalde prestatie ten behoeve van de klant levert, is elke aansprakelijkheid in haren hoofde uitgesloten. Concordia is evenmin op enigerlei wijze gehouden tot enige vrijwaring van de klant voor schade veroorzaakt door diensten die zijn geleverd door natuurlijke of rechtspersonen die direct of indirect met Concordia zijn verbonden en op enigerlei wijze bij de dienstverlening van Concordia zijn betrokken (zoals medemakelaars en/of subagenten, enz.). Concordia is in geen enkel geval, zelfs in geval van opzet of grove fout in hoofde van Concordia, aansprakelijk voor bedrijfs-, gevolg- of indirecte schade (waaronder begrepen omzetderving en/of gederfde winst). De aansprakelijkheid van Concordia is in elk geval beperkt tot het bedrag van de door haar onderschreven professionele verzekeringspolis en binnen de grenzen van de dekking. Indien, om welke reden ook, de professionele aansprakelijkheidsverzekeraar zijn tussenkomst geheel of gedeeltelijk weigert, is de aansprakelijkheid van Concordia beperkt tot het bedrag van de door haar aangerekende diensten, met een maximum van 5.000 Euro. In ieder geval vervalt enige vordering tot schadevergoeding jegens Concordia indien de vordering niet schriftelijk, binnen het jaar volgend op het feit dat aanleiding heeft gegeven tot deze vordering, is ter kennis gebracht van Concordia.
- Ingeval de samenwerking met de klant wordt beheerst door een schriftelijke, bijzondere overeenkomst van onbepaalde duur en/of met opeenvolgende prestaties, kan deze door beide partijen op elk ogenblik worden opgezegd, mits een schriftelijke kennisgeving aan de andere partij, waarbij een opzegtermijn van zes (6) maanden wordt in acht genomen. Concordia maakt op dat ogenblik haar slotfactuur over met aanrekening van de laatst geleverde prestaties en de nog verschuldigde vergoedingen tot de dag van beëindiging van de overeenkomst. Ingeval van verbreking door de klant van een overeenkomst van een bepaalde duur of voor een welbepaalde prestatie, in de loop van de duur of de uitvoering van de overeenkomst, zal de klant gehouden zijn aan Concordia alle vergoedingen te betalen die de klant aan Concordia diende te betalen indien de overeenkomst was verdergezet.
- De rechtsverhouding tussen Concordia en de klant wordt exclusief beheerst door het Belgisch recht, in het bijzonder de Wet op de Landverzekeringsovereenkomst van 25 juni 1992 en de Wet op de Verzekeringen van 4 april 2014. Onverminderd het recht van de klant in voorkomend geval beroep te doen op de bemiddeling door de Ombudsman van de Verzekeringen België, zijn, ingeval van betwistingen de rechtbanken van Gent exclusief bevoegd, met dien verstande dat Concordia het recht heeft het geschil aanhangig te maken voor de rechtbanken van de woonplaats of de zetel van de klant.
- In toepassing van de wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten verbindt u zich er toe om alle vragen die ons kantoor gehouden is u in dit kader te stellen, te beantwoorden en om de vereiste documenten op eerste verzoek te verstrekken.
26 juli 2022