IDD-richtlijn
In 2014 werden de MiFID-gedragsregels toepasselijk verklaard op de verzekeringssector. De IDD-richtlijn, zoals omgezet in de wet van 6 december 2018 (hierna “IDD-wet”, bouwt hierop verder en legt verder uit welke gedragsregels en informatieverplichtingen de verzekeringsdistributeurs moeten naleven.
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van deze regels en deelt u in dit verband volgende informatie mee:
1. Concordia
Concordia is een onafhankelijk verzekeringsmakelaar. Concordia is ingeschreven onder het nummer 22714 A in de categorie « verzekeringsmakelaar » van het register der verzekeringsbemiddelaars gehouden door de FSMA, waarvan de zetel zich bevindt op de Congresstraat nr 12-14 te 1000 Brussel. U kunt de website www.fsma.be consulteren.
2. Communicatie
U kunt met Concordia per e-mail, per brief, telefonisch, via onze website, per fax of een afspraak in onze burelen communiceren. Door de opgave van uw e-mailadres als communicatiemiddel aanvaardt u dat Concordia u alle brieven, informatie en documenten via elektronische weg kan bezorgen of via haar website ter beschikking kan stellen. U kunt met Concordia communiceren in het Nederlands, Frans of Engels. U kan steeds aangeven in welke van deze talen de communicatie dient te gebeuren. U kan uw voorkeurtaal te allen tijden wijzigen.
3. Werkwijze
3.1. Verzekeringsbemiddeling
Als verzekeringsmakelaar zijn wij gespecialiseerd in het adviseren over en het aanbieden en beheren van verzekeringsovereenkomsten. Hiervoor verrichten wij het voorbereidend werk tot het sluiten van de verzekeringsovereenkomsten en assisteren wij bij hun beheer en uitvoering, met inbegrip van schadeaangiftes. Op basis van de informatie die u ons geeft, werken wij een optimale oplossing voor u uit. Daarom is het belangrijk dat u ons op voorhand nauwkeurig informeert over alle bekende omstandigheden en wensen die redelijkerwijze beschouwd moeten worden als gegevens die een invloed uitoefenen op het voorstel dat wij u zullen doen. Wij adviseren altijd op basis van een onpartijdige analyse. Onze analyse is m.a.w. gebaseerd op een toereikend aantal op de verzekeringsmarkt verkrijgbare verzekeringsoplossingen die beantwoorden aan uw verlangens en behoeften. Door de verzekeringsovereenkomst te sluiten erkent u dat ons advies rekening houdt met uw verlangens en behoeften en dat u gewezen werd op de draagwijdte en beperkingen van het verzekeringsproduct dat u hebt gekozen.
3.2. Verzekeringstakken
Polisvoorwaarden cfr. Sector Catalog
3.2.1. Groep van activiteiten “niet-leven”
- Ongevallen.
- Ongevallen behalve arbeidsongevallen: forfaitaire uitkeringen; schadeloosstellingen; combinaties daarvan; vervoerde personen.
- Arbeidsongevallen.
- Ziekte: forfaitaire uitkeringen; schadeloosstellingen; combinaties daarvan; afhankelijkheidsverzekering.
- Voertuigcasco met uitzondering van rollend spoorwegmaterieel: alle schade toegebracht aan motorrijtuigen en voertuigen zonder motor.
- Casco rollend spoorwegmateriaal: alle schade die eraan toegebracht wordt.
- Luchtvaartuigcasco: alle schade die eraan toegebracht wordt.
- Casco zee- en binnenschepen: alle schade toegebracht aan binnenschepen; schepen voor de vaart op meren; zeeschepen.
- Vervoerde goederen met inbegrip van koopwaren, bagage en alle andere goederen: alle schade toegebracht aan vervoerde goederen of bagage, ongeacht de aard van het vervoermiddel.
- Brand en natuurevenementen: alle schade toegebracht aan goederen (met uitzondering van de goederen welke onder de sub 3, 4, 5, 6 en 7 bedoelde takken zijn begrepen), wanneer die zijn veroorzaakt door brand; ontploffing; storm; natuurevenementen, met uitzondering van hagel en vorst; kernenergie en aardverzakking.
- Andere schade aan goederen: alle schade toegebracht aan goederen (met uitzondering van de goederen welke onder sub 3, 4, 5, 6 en 7 bedoelde takken zijn begrepen), wanneer die schade veroorzaakt is door hagel of vorst, alsmede door alle overige niet reeds sub 8 begrepen evenementen, zoals diefstal.
- B.A. motorrijtuigen: Elke aansprakelijkheid die het gevolg is van het gebruik van motorrijtuigen.
- Verplichte verzekering der burgerrechtelijke aansprakelijkheid inzake motorrijtuigen.
- Verzekering aansprakelijkheid van de vervoerder.
- B.A. luchtvaartuigen: Elke aansprakelijkheid die het gevolg is van het gebruik van luchtvaartuigen (met inbegrip van de aansprakelijkheid van de vervoerder).
- B.A. zee- en binnenschepen: Elke aansprakelijkheid die het gevolg is van het gebruik van zee- en binnenschepen (met inbegrip van de aansprakelijkheid van de vervoerder).
- Algemene B.A.: alle overige niet reeds onder de nrs. 10, 11 en 12 vermelde vormen van aansprakelijkheid.
- Krediet: algemene insolventie; exportkrediet; verkoop op afbetaling; hypothecair krediet; landbouwkrediet.
- Borgtocht: directe borgtocht; indirecte borgtocht.
- Diverse geldelijke verliezen: risico van gebrek aan werk; (algemeen) tekort aan ontvangsten; slecht weer; winstderving; doorlopende hoge algemene kosten; onvoorziene bedrijfsuitgaven; verlies van verkoopwaarde; huur- of inkomstenderving; andere indirecte bedrijfsverliezen dan bovengenoemde; niet met een bedrijf samenhangende geldelijke verliezen; overige geldelijke verliezen.
- Rechtsbijstand.
- Hulpverlening: hulpverlening aan in moeilijkheden verkerende personen die op reis zijn of zich buiten hun woonplaats of vaste verblijfplaats bevinden; hulpverlening onder andere omstandigheden.
3.2.1. Groep van activiteiten “niet-leven”
- Levensverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschats- en geboorteverzekeringen.
- Bruidsschats- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen.
- Levens-, bruidsschats- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen.
- De in Ierland en het Verenigd Koninkrijk bestaande verzekering genaamd “permanent health insurance” (niet opzegbare ziekteverzekering van lange duur).
- Tontineverrichtingen.
- Kapitalisatieverrichtingen.
- Beheer van collectieve pensioenfondsen.
- De verrichtingen zoals bedoeld in boek IV, titel 4, hoofdstuk I van de Franse “Code des assurances”.
- De in de wetgeving op de sociale verzekering omschreven en bedoelde verrichtingen in verband met de duur van het leven van de mens, voor zover deze in overeenstemming zijn met de wetgeving van een Europese Lidstaat, en door verzekeringsondernemingen voor eigen risico worden verricht of beheerd.
Meer informatie over onze diensten in het algemeen en de verschillende soorten polissen waarvoor wij bemiddelen, vindt u onder de rubriek ‘home’. Die informatie heeft enkel een informatieve waarde en is geen samenvatting van alle geldende dekkingsvoorwaarden. Als verzekeringsmakelaar werken wij met verschillende maatschappijen samen. Elke maatschappij heeft echter haar eigen algemene en bijzondere polisvoorwaarden. Om te beslissen welke verzekeringsdekkingen best op uw behoeftes aansluiten, is een volledige studie nodig. Indien nodig onderhandelen wij met de verzekeraar polisvoorwaarden op maat.
4. Informatie over het belangenconflictenbeleid
De AssurMiFID-gedragsregels leggen Concordia op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe Concordia hieraan invulling geeft.
4.1. Wetgevend kader
Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID -gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft. Overeenkomstig deze gedragsregels is Concordia gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling. De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door Concordia geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
4.2. Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft Concordia in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in Concordia geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) Concordia en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van Concordia en haar eventuele groepsstructuur. Bij de beoordeling van mogelijke belangenconflicten heeft Concordia de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad.
Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt
- Situaties waarbij Concordia een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend
- Situaties waarbij Concordia een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling
- Situaties waarbij Concordia deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en)
- Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten) van de stemrechten of van het kapitaal van Concordia.
4.3. Welke maatregelen neemt Concordia?
Concordia neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert.
Het gaat onder meer om: een interne instructienota; een aangepast verloningsbeleid; een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten; een beleid dat het recht voorbehoudt van Concordia om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant; een regeling inzake het ontvangen van voordelen; een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van Concordia aangepast en/of geactualiseerd worden.
4.4. Wat is de procedure?
Indien een mogelijk belangenconflict geïdentificeerd werd, zal volgende procedure worden gevolgd:
4.5. Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door Concordia over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.
5. Vergoeding
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van Concordia bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door Concordia. Voor meer informatie, contacteer Concordia. In het andere geval ontvangen wij voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant.
6. Vragen en problemen?
Voor al uw vragen en problemen kunt u in eerste instantie terecht bij ons.
- Adres: Concordia NV, Sassevaartstraat 46 / 301, 9000 Gent
- Email: info@concordia.be
Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsman van de verzekeringen
- Adres: de Meeûssquare 35, 1000 Brussel
- Email: info@ombudsman.as
- Website: www.ombudsman.as
- Telefoon: + 32 2 547 58 71
- Fax: + 32 2 547 59 75
Disclaimer
By accessing this website, you hereby acknowledge and accept the following terms and conditions:
Information on this website
Concordia N.V. is taken utmost care in ensuring the reliability and accuracy of the information appearing on this website. However there might be any inaccuracies and incompleteness in the data shown. Concordia does not accept any liability for inaccuracies or omissions in the information on or via this website. Concordia has the right to change the content of the information on the website. The information provided on this website is for general information purposes only, meant to inform everyone about Concordia and her activities undertaken and is expressly not meant to be personal advice according to the Law on financial supervision (Wft).
Functioning of the website
Concordia does not guarantee the faultless operation or uninterrupted accessibility of this website or the services offered by electronic means. Concordia is not liable for any damage as a consequence of inaccuracies or incompleteness in the information and services offered, neither for the damage as a consequence of problems caused by, or inherent to the distribution of information through the internet, such as malfunction or interruptions of or faults or delays in providing information through Concordia or to you by Concordia via this website or any other electronic means.
References and hyperlinks
References to and hyperlinks to other websites are solely for the information of the user. Concordia does not accept any liability for the content of the internetsites to which or from which a hyperlink or whatsoever is being redirected. Concordia has the right to stop at any time the link or any program.
Intellectual property rights
References to and hyperlinks to other websites are solely for the information of the user. Concordia does not accept any liability for the content of the internetsites to which or from which a hyperlink or whatsoever is being redirected. Concordia has the right to stop at any time the link or any program.
Viruses
Concordia can not guarantee that the information, software neither references or hyperlinks, accessible through this website, are free of viruses or similar harmful components.
Remuneratiebeleid
Our firm is committed to serving the interests of its clients loyally, fairly and professionally.
The remuneration policy of the staff of our firm or any other associated person (e.g. a sub-agent) complies with this obligation. No arrangement, in terms of remuneration, sales targets or otherwise, shall be made that may induce himself or his employees to recommend a particular insurance product to a customer, when the insurance distributor could offer another insurance product that would better meet the needs of the customer in question. In this context, our firm has implemented the following remuneration policy:
1. Remuneration
Our office works with fixed and variable remunerations. If our office grants a variable remuneration, our office ensures that:
- The variable remuneration does not harm the interests of the clients;
- The variable remuneration will form a limited part of the total remuneration;
- The variable remuneration is not calculated based on the realisation of the sale of specific products, but based on the totality of the performance;
- Qualitative criteria such as compliance with codes of conduct, quality of service and/or customer satisfaction are respected;
If it appears that the interests of the customer have not been respected, the variable remuneration shall be recovered and the necessary measures shall be taken with regard to the person concerned.
2. Incentives (non-monetary benefits)
Our firm can make use of incentives under the following strict conditions:
The incentive does not harm the interests of the clients;
- The incentive is not linked to one specific product or a limited range of products (product of the month is prohibited);
- The value of the incentive is limited and reasonable;
- The period considered for granting the incentive is sufficiently long;
If it appears that the interests of the customer have not been respected, the incentive or, if applicable, its value, shall be returned immediately and the appropriate measures shall be taken against the person concerned.
3. Commercial objectives
Our firm does not set any commercial targets.
SUSTAINABILITY POLICY
1. Sustainability risk policies
In accordance with the Sustainable Financial Disclosure Regulation (SFDR), our firm takes into account sustainability risks when advising on insurance policies with an investment component, insofar as this information is made available by the insurance company.
The SFDR has defined sustainability risk as “an environmental (E), social (S) or governance (G) event or condition that, if it were to occur, would cause an actual or potential material adverse effect on the value of the investment”.
In the context of advice for insurance policies with an investment component, the remuneration policy applicable in our firm does not encourage excessive risk-taking in relation to sustainability risks.
2. Adverse impact on sustainability factors
The SFDR has defined sustainability factors as “environmental, social and employment issues, respect for human rights, and the fight against corruption and bribery”.
The legal framework regarding sustainability factors and adverse effects of investment decisions on sustainability factors is currently incomplete and will therefore evolve over the coming months and years.
Our firm therefore does not currently consider the adverse effects of investment decisions on sustainability factors in its insurance advice for insurance policies with an investment component.
Our firm will review this policy as the legal framework is further developed.
General terms and conditions
- Concordia NV is a public limited liability company incorporated under Belgian law, with registered office at 9000 Gent, Sassevaartstraat 46 / 301, registered at the Crossroads Bank for Enterprises (CBE) under no. 391.205 and registered with the FSMA under number 022714. Concordia Risk Management & Benefits is a trade name of Concordia.
Concordia has the status of an independent insurance broker and the activity of insurance brokerage forms its main activity. In addition, Concordia provides other consultancy services on an occasional basis.
- These General Terms and Conditions apply to all services that Concordia provides to its clients, at present and in the future, subject to changes to them. When a client invokes the services of Concordia, he is deemed to know the General Terms and Conditions of Concordia and accepts them without reservation. The legal successors of the client, irrespective of their title, are obliged to comply with the General Terms and Conditions. The Terms and Conditions can be consulted at any time on the website of Concordia (concordia.be/en/general-conditions).
Any conflicting General Terms and Conditions of the client will only be applicable with the express prior written acceptance thereof by Concordia. Without this acceptance, the General Terms and Conditions of Concordia will always take precedence over all General or Special Terms and Conditions of the client, or on any other terms of the client. The General Terms and Conditions also apply to all special agreements that Concordia concludes with a client.
In case of doubt about the interpretation of a clause of the General Terms and Conditions, the agreement will always be interpreted in the most favourable sense for Concordia, contrary to Article 1162 of the Civil Code.
These General Terms and Conditions will also invoke those natural persons or legal entities who are directly or indirectly affiliated with Concordia and are in any way involved in the services of Concordia to its clientele.
- In case the contractual agreements between Concordia and the client are contained in a written agreement made in the official language, only the language of the initial agreement has binding force, and any translations can only be regarded as free text, without any interpretative value.
- Invoices or payment notifications originating from Concordia are payable within thirty (30) calendar days after the invoice date or payment notification date.
From the due date of the invoice or payment notification, interest is owed by right and without notice of default, interest at the legal interest rate + 1% (or, if applicable, the interest rate in accordance with the Law on Payment Arrears) and a reimbursement of collection costs equal to 10% of the principal sum, without prejudice to the right of Concordia to claim the actual damage and/or collection costs incurred if these are higher, including the indirect damage suffered by Concordia.
Concordia is entitled to impute the amount of its undisputed, or at least reasonably indisputable, amount of its outstanding receivables on any claim payment, compensation or sums, of whatever nature, which it receives on behalf of the client and is held to disburse to the client.
- In the processing of personal data, Concordia observes the applicable legal provisions regarding the protection of privacy. Concordia processes the client’s data, including the name, address and residence details, the policy details and other (personal) data that are necessary for entering into the insurance policy or for carrying out other services by Concordia. This information is stored in one or more databases.
Concordia processes the personal data of the client in accordance with Concordia’s Privacy Statement, the text of which can be consulted on www.concordia.be/en/concordia-gdpr-statement as well as at the registered office of Concordia.
- Our office offers services of insurance mediation, i.e. the activities consisting out of advising about insurance contracts, the offering, the proposing, the preparing work to conclude insurance contracts or the subscription of insurance contracts, or in assisting the management and the implementation of it. For our services we receive in principle a compensation from the insurance company, which is part of the premium that you pay as a client. In the other case we receive for our services of insurance mediation a compensation from you as a client. Where appropriate this will be part of a separate agreement. Please check our website for further information.
- Our office is held to comply with the “AssurMiFID-rules”, as stated in the law of 30 July 2013 providing the protection of the customers of financial products and services as well as the competences of the Authority for Financial Services and Markets (FSMA) and various provisions as well as the RD of 21 February 2014 about the rules for the application of articles 27 to 28bis of the law of 2 August 2020 regarding the supervision of the financial sector and the financial services on the insurance sector and RD dd. 21 February 2014 with respect to the code of conduct established under the law and rules about the management of conflicts of interest, as concerns the insurance sector. More information about how our office is implementing this code of conduct (amongst a conflict of interest policy and where appropriate the nature, frequency and the timing of the reports), can be found on our website.
- According to the legal provisions, our office uses in some cases her website to provide certain general information to its customers. Our office assumes that information in this format fits in the context in which we do or will do business with our clients, after it has been proven that you as client have regular access to the internet. The fact that you as client gives an e-mailaddress to do business with our office, is the proof that you as client has regular access to the internet.
- Our office is for our service depending on the information given by you. Therefor it is important that you as client provides our office the correct and complete information as from the beginning and during the course of our service. When you give our office false or incomplete information, our office can not be held liable for the consequences hereof. In view of our service you will receive several documents from our office which you always have to read very carefully and our office is at your disposal for any explications and/or remarks. Please check in any way always all documents and determine whether these are issued in accordance with your desires and needs and please report all irregularities to us.
- Concordia undertakes to treat the information and/or data of the client of which it has taken notice pursuant to Article 5 of the General Terms and Conditions as strictly confidential and not to divulge them to third parties without the client’s consent, subject to an order from the court or order from the government.
- The advice, opinions, writings etc. drawn up by Concordia are protected by the intellectual property right and may in no case be used or reproduced without the explicit written and prior consent of Concordia. Any advice given by Concordia only serves the client and is only given in the context of the client’s relevant file. It may not be disclosed to third parties without written permission from Concordia unless, if necessary, to other professional advisors of Concordia, but without any obligation or liability of Concordia towards them.
- Any complaints regarding the invoice amount or the amount of the payment notification or regarding the services provided by Concordia must be expressed within 7 days after receipt of the invoice or the payment notification, or, if the service is not yet the subject of an invoice, within 7 days from the occurrence of the fact that gave rise to the complaint, or, as the case may be, from the day on which the client is reasonably expected to take notice of this fact.
In any event, any claim for damages against Concordia will lapse if the claim has not been notified to Concordia in writing within the year following the fact that gave rise to this claim.
Our office is doing the utmost to service you as client as good as possible. You can always contact our office for your questions and problems. If you should have a complaint about our service which we can not resolve by mutual agreement according to art. 8, 1e of the general conditions, you can always contact the Insurance Ombudsman, de Meeûsquare 35, 1000 Brussels, tel. 02/547.58.71 – fax 02/547.59.75 – info@ombudsman-insurance.be – www.ombudsman-insurance.be
- Concordia is only obliged to make an obligation of means in its services, subject to explicit prior written agreement on any deviation. Concordia is therefore not obliged to guarantee a certain result and cannot be held liable by the client in this respect. In general, the liability of Concordia cannot be invoked by the client, except for proven intentional or gross mistake.
Concordia checks the solvency of the insurers when they place and renew the insurance contract, but is not liable if an insurer turns out to be or becomes insolvent afterwards.
Concordia is also not liable for damage suffered by the client due to incorrect calculation or estimation of the premium and statutory levies that apply to the insurance. Concordia is also not liable for the consequences of providing incomplete or incorrect information by the client.
Insofar as Concordia, exclusively for commercial reasons and without being obliged to perform any contractual obligation, delivers a certain service to the client, any liability is excluded for Concordia.
Concordia is also not in any way whatsoever bound to any indemnification of the client for damage caused by services provided by natural persons or legal entities directly or indirectly affiliated to Concordia and in any way involved in the services of Concordia (such as co-brokers and/or sub-agents, etc.).
Concordia is under no circumstances liable, not even in case of intent or gross mistake on the part of Concordia, for business, consequential or indirect damage (including loss of turnover and/or lost profit).
Concordia’s liability is in any case limited to the amount of the professional insurance policy she subscribes and within the limits of the cover. If, for whatever reason, the professional liability insurer refuses all or part of its intervention, the liability of Concordia is limited to the amount of the services charged by her, with a maximum of 5.000 Euro.
In any event, any claim for damages against Concordia will lapse if the claim is not made in writing to notify Concordia, within the year following the fact that gave rise to this claim.
- In the event that the cooperation with the client is governed by a written, special agreement of indefinite duration and/or with successive performances, it can be terminated by both parties at any time, subject to a written notification to the other party, whereby a notice period of six (6) months is taken into account. Concordia will at that moment transfer its final invoice for the last delivered services and the remaining fees until the day of termination of the agreement.
In the event of termination by the client of a contract of a certain duration or for a specific performance, in the course of the duration or the execution of the agreement, the client shall be obliged to pay Concordia all the fees that the client had to pay Concordia, should the agreement have been continued.
- The legal relationship between Concordia and the client is exclusively governed by Belgian law, in particular the Law on the Non-Marine Insurance Agreement of 25 June 1992 and the Insurance Act of 4 April 2014.
Without prejudice to the right of the client to resort to the mediation by the Insurance Ombudsman in Belgium, where appropriate, in the event of disputes, the courts of Ghent have exclusive jurisdiction, on the understanding that Concordia has the right to bring the dispute before the courts of the domicile or the registered office of the client.
In application of the law on the prevention of money laundering and terrorist financing and on the restriction of the use of cash, you agree to answer to all questions that our office is obliged to ask you in this context and to provide all necessary documents at the first request.
Only the Dutch text of the General Conditions has binding force, this translation in English can only be regarded as free text, without any interpretative value.
26 July 2022